Att vara kvinna (nu igen)

Här umgås jag med antingen människorna som är runtomkring mig eller (lite mer digitalt) med folk över chattar, facebook och andra sociala medier. På de sociala medierna kryllar det av artiklar om hur fantastiskt det är att dejta kvinnor med ätstörningar, eller reklamblad där en naken kvinna ligger på marken med 8 män runt omkring sig som står med piskor och pistoler. Människorna runt omkring mig är antingen turister (vissa tokigare än andra), indiska män, indiska kvinnor och indiska barn. Turister är ofta naiva resenärer som inte har sett indien i vitögat ännu som sprudlar av kärlek och energi. De indiska kvinnorna snarare anti-umgås jag med. De lyser med sin frånvaro. De mer uppmärksamma turisterna lyser upp när de får se mig -“äntligen en kvinna” och kvinnorna man väl ser är allt som oftast i hemmen och en och annan som arbetar med att städa toaletter. Männen är friare än Gud, här får man som man göra nästan vad som helst, både på gott och på ont. Man får rapa och fisa och klia sig på snoppen. Man får skrika och gorma. Man får vara ute hela natten trots att fru och barn är hemma (frun tar ju hand om barnen, skulle en man klara det?). Osv. osv. osv. Barnen, redan som små uppdelade. Jag har aldrig sett en indisk flicka leka med en indisk pojke. Jag ser hela tiden pojkar leka, spela cricket, springa omkring, prata med turister och göra roliga grimaser. Tjejerna syns och hörs betydligt mindre. De pratar i stort sett inte, är de lite äldre pratar de lite mer, likaså om de är från en lite rikare och välutbildad familj (tack och lov för det!). I skolan är det killarna som hörs och tjejerna som är generade och blyga trots att de är jätteduktiga. Precis som i Sverige bara att det är lite mer påtagligt här. Killarna hörs lite mer och tjejerna lite mindre så att säga. Och så tycker ju en mängd människor att det ska vara, inte bara här utan också i Sverige! Här har vi ett exempel på hur en smart filur tar sig an detta:

Image

När man nu är mitt i världen, omgiven av kvinnor och män, svenska som indiska som något annat, så blir man ibland så less. Ibland önskar jag att jag inte var så medveten. Att jag inte såg allt och kritiserade allt. Att jag inte blev ledsen av att se en liten flicka passa upp på sin bror. Eller höra om kvinnor som blir våldtagna och runtsläpade på fester i USA. Eller får en vinflaska uppstoppad mellan bena utan att förövarna får det minsta straff, “då hon säkert ville, hon var nog bara blyg” (säger domstolen). Ja, listan kan göras lång. Så omedveten är jag inte och innerst inne är det väl inte heller något jag eftersträvar. Men ibland önskar jag att jag kunde få krypa ur denna värld. Ta en paus. Slippa vara kvinna. Men för allt i världen inte behöva vara man. Vara en del av förtryckarna eller den förtryckta är lite som pest eller kolera (och nej alla män som tror att jag ser er som förtryckare, men gruppen män i sammanhanget är den förtryckande, överlägsna gruppen medan gruppen kvinnor är tvärtom trots att jag absolut inte ser alla kvinnor som förtryckta – inte mig själv till exempel).

Så nu ska jag låtsas att jag kryper ur mitt skinn för en stund och blir en hen, en könsneutral människa, varken kvinna eller man, bara människa. För en stund. För lite ro och avslappning. Som gående meditation.

Exempel på den kvinnofötrycket som jag träffas av genom nätet (fantastiskt att jag har så många engagerade människor runt omkring mig!)

5 Reasons To Date A Girl With An Eating Disorder

http://rodeo.net/agnes-b/2013/11/angaende-den-dar-fars-dags-trosan/

http://www.underbaraclaras.com/clara-ryter-ifran/men-jag-ar-ju-inte-van-att-inte-vara-norm/

http://tildaf.wordpress.com/2013/11/19/vi-killar-vill-ha-en-tjej-som-ser-ut-som-en-vas/

Lite att leka med i alla fall 🙂

Leave a Reply

